‘In één beeld geschiedenis schrijven’ - Ons Erfdeel over Johan Grimonprez, winnaar van de Ultima voor film

‘In één beeld geschiedenis schrijven’ - Ons Erfdeel over Johan Grimonprez, winnaar van de Ultima voor film

Johan Grimonprez is een artiest wiens werk de pure cinema overstijgt, terwijl hij tegelijk toch échte cinema maakt. Zijn interessante carrière in binnen- en buitenland is ronduit indrukwekkend.  Johan Grimonprez is een van de weinige kunstenaars die met succes verbindingen opzoekt tussen een museale context en cinema.

Met die woorden is in de Antwerpse Arenbergschouwburg gisteravond de Ultima (sinds vorig jaar heten de vroegere Vlaamse Cultuurprijzen zo) voor film uitgereikt aan Johan Grimonprez.

De jury loofde ook Grimponprez’ “kritische maar genuanceerde stem” en noemde zijn recentste film Shadow World “voorlopig de kers op de taart, zijn magnum opus. Een essentiële, noodzakelijke, moedige documentaire die de immens complexe realiteit van de internationale wapenhandel blootlegt”.

Het oeuvre van Grimonprez kwam in 2006 al aan bod in Ons Erfdeel. Jeroen Laureys besteedde in zijn essay ‘In één beeld geschiedenis schrijven. Johan Grimonprez en de kunst van het terrorisme’ veel aandacht aan Dial H-I-S-T-O-R-Y uit 1997, een film over naoorlogse vliegtuigkapingen die hij “Grimonprez' meesterwerk” noemt:

Grimonprez hanteert als kunstenaar dezelfde instrumenten als de massamedia: hij mixt, monteert en becommentarieert beelden. Tegelijk legt hij de verwantschap bloot tussen de kunstenaar en de terrorist: beiden verlangen ze ernaar een beslissende invloed op de maatschappij uit te oefenen door middel van één belangrijk werk.

Lees hier het volledige stuk van Laureys over Johan Grimonprez.

Bekijk hieronder de trailer van Dial H-I-S-T-O-R-Y en Shadow World.

 

 

Foto © Koen Bauters

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed