De positie van het Nederlands in het hoger onderwijs

Welke rol speelt het Nederlands als wetenschapstaal? En kan de zorg voor het Nederlands samengaan met de ambitie om het universitaire onderwijs en onderzoek van de Lage Landen te internationaliseren?

Deze vragen staan vandaag centraal tijdens een colloquium in de Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde in Gent.

Philippe van Parijs (Université Catholique de Louvain) en  Ulrich Ammon (Duisburg) bekijken eerst de rol van de moedertaal in het hoger onderwijs in een context van globalisering. Nadien zoemen Casper Thomas (De Groene Amsterdammer) en Albert Oosterhof (KU Leuven) in op het taalbeleid in het hoger onderwijs in Vlaanderen en Europa.

Academici Gita Deneckere (UGent), Christoffel Waelkens en Lieve Dewachter (beide KU Leuven) en auteur Erik Vlaminck getuigen over diverse aspecten van het Nederlands in het hoger onderwijs

Ter afronding leidt Ons Erfdeel vzw-hoofdredacteur Luc Devoldere een panelgesprek met vertegenwoordigers uit het onderwijs, uit diverse werkgelegenheidssectoren en uit de academische wereld, gevolgd door een vragen ronde.

Het gedetailleerde programma staat hier, de uitgebreide vraagstelling met betrekking tot de rol van het Nederlands in het hoger onderwijs vind je hier, en meer informatie over de sprekers kun je hier lezen.

Tot slot wijzen we nog op drie recente Ons Erfdeel-artikelen over deze thematiek die je hieronder kunt lezen:

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed