Goobee.bike: nieuw systeem voor fietsdelen in Rijsel - Goobee.bike : un nouveau système de vélos partagés à Lille

Goobee.bike: nieuw systeem voor fietsdelen in Rijsel  -  Goobee.bike : un nouveau système de vélos partagés à Lille

Uit verschillende studies blijkt dat er een groot verschil is in het gebruik van de fiets tussen Noord-Frankrijk en (Belgisch)-Vlaanderen. In het recente jaarboek De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français gaat Christophe Boval na wat hiervan de oorzaken zouden kunnen zijn (lees hier zijn bijdrage). Hij ging daarvoor te rade bij de Rijselse professor Frédéric Héran die hierover een boek schreef. Een van de conclusies is dat dit grote verschil in het gebruik van de fiets niets te maken heeft met cultuur, maar wel met beleidskeuzes. De Métropole Européene de Lille (MéL), een belangrijk samenwerkingsverband tussen 85 Noord-Franse gemeenten, is sinds enkele jaren heel intensief bezig met de plaats van de fiets in de regio Rijsel. Zo kunnen inwoners van de MéL sinds kort een subsidie krijgen voor de aankoop van een fiets.

Sinds 2011 vind je in Rijsel ook het bekende systeem van fietsdelen (Vélo en libre service): V’Lille. Sinds vorige week is daar een heel nieuwe dienst bijgekomen. Je zult nu in Rijsel felgroene fietsen zien rondrijden. Het systeem is op 5 oktober j.l. geïntroduceerd door Gobee.bike, een bedrijf dat in Hong Kong door de Fransman Raphaël Cohen is opgericht. Rijsel is de eerste plaats buiten Azië waar het nieuwe systeem wordt ingevoerd. De fietsen van Gobee.bike hebben het grote voordeel dat ze niet gebonden zijn aan een vaste plaats. De gebruiker download een app waarop hij in zijn buurt een fiets terugvindt. Via die app kan hij de fiets huren en hij laat hem achter waar hij wil. Gobee.bike zal niet met een abonnement werken. De huurprijs zal ongeveer 0,5€ per half uur kosten en er zal bij de eerste inschrijving ook een waarborg betaald moeten worden. Het systeem wordt deze week ook in Parijs opgestart.

Of deze nieuwe vorm van fietsdelen meer inwoners van de Rijselse regio zal overtuigen om zich met de fiets te verplaatsen, is nog af te wachten. Op dit ogenblik maakt, volgens cijfers uit 2015 van het INSEE, maximaal  3% van de werkende bevolking in Noord-Frankrijk gebruik van de fiets om zich naar het werk te begeven. Net over de grens is dat ruim 12%. Er zal dus nog wat vaker gefietst moeten worden.

 

Plusieurs études montrent que l’usage du vélo dans les Hauts-de-France diffère beaucoup de celui qu’on peut observer en Flandre belge. Dans les annales De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français 2017, Christophe Boval s’interroge sur les raisons de cette disparité (lire ici son article). Pour cela, il a pris ses informations auprès du professeur lillois Frédéric Héran, qui a consacré un livre au sujet. L’une des conclusions est que cette grande différence dans l’usage de la bicyclette n’est pas une affaire de culture mais de choix politique. Depuis plusieurs années, la Métropole européenne de Lille (MEL), un établissement public de coopération intercommunale qui ne rassemble pas moins de 85 communes, s’emploie activement à favoriser l’usage du vélo dans la région lilloise. À partir de cette année, les habitants de la MEL peuvent, par exemple,  bénéficier d’une prime à l’achat d’un vélo.

Depuis 2011, il existe à Lille un système de vélos en libre-service appelé V’Lille. Mais un nouveau service a fait son apparition la semaine dernière. Des bicyclettes vert pomme sillonnent désormais l’agglomération lilloise. Le système a été mis en place le 5 octobre par Gobee.bike, une entreprise hongkongaise fondée par un Français, Raphaël Cohen. Lille est la première ville hors d’Asie à bénéficier de ce service. Les bicyclettes de Gobee.bike offrent le grand avantage de ne pas devoir être déposées dans une station ad hoc. L’usager télécharge une application sur son portable pour géolocaliser un vélo disponible et le louer. Après avoir effectué son parcours, il peut déposer le vélo là où il veut. Gobee.bike ne fonctionne pas par abonnement. Le prix de location est d’environ 0,50 € par demi-heure, mais une caution est demandée à la première utilisation. Le système a été aussi lancé à Paris cette semaine.

Reste à savoir si cette nouvelle forme de vélo partagé convaincra davantage d’habitants de l’agglomération lilloise à se déplacer à  bicyclette. Les statistiques 2015 de l’INSEE indiquent en effet que 3 % au maximum de la population active du nord de la France prend son vélo pour aller au travail. Juste de l’autre côté de la frontière, la proportion est de 12 %. Il va donc falloir donc rouler plus souvent à bicyclette.