Het water dat ons bindt. Het blauwe park van de eurometropool - Cette eau qui nous unit. Le Parc Bleu de l’Eurométropole

Het water dat ons bindt. Het blauwe park van de eurometropool  -  Cette eau qui nous unit.  Le Parc Bleu de l’Eurométropole

De zomer loopt op zijn laatste benen, een van de warmste van de voorbije eeuw. Het was zo warm dat we gevraagd werden heel spaarzaam om te springen met water. Ondanks het feit dat we soms de indruk hebben dat het in deze streek vaak regent en dat we omringt zijn met beken en rivieren, toch volstaat één hete zomer om ons duidelijk te maken dat water een erg kostbaar product is waar we spaarzaam mee moeten omspringen.

De Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai kon eigenlijk geen betere timing bedenken om een boek te presenteren over Het blauwe park van de eurometropool. De Eurometropool, die ruim tien jaar bestaat, tekende een project uit waarmee het de mensen over de verschillende grenzen heen meer met elkaar in verbinding wil brengen. Het resultaat van deze zoektocht is dit “blauwe park”. Het blauw slaat op het netwerk van rivieren, kanalen, beken en grachten dat onze streek dooradert. Het idee dat rivieren uit de regio ons samenbrengen, is overigens niet nieuw. Pierre Mauroy, wie anders, had het hier al regelmatig over. “Park” verwijst naar de groene ruimte waar de inwoners van de eurometropool nood aan hebben en waar vandaag al aan gewerkt wordt.

Het boek Het blauwe park van de eurometropool is geen academisch studieboek, het biedt ook geen volledig overzicht van het blauwe netwerk. Het is eerder een soort uitgebreide menukaart, waarin mogelijkheden aangeboden worden om zo’n blauw park uit te bouwen en het is vooral een oproep aan de bevolking van de Eurometropool om daaraan mee te werken, een oproep tot samenwerking. Het park moet een verbindingsplaats zijn voor de bewoners waar ruimte is voor allerlei activiteiten, economische, culturele en sportieve. Het moet een plaats zijn waar ecologie, economie, recreatie, landbouw, toerisme, cultuur en landschap samengebracht worden.

Het boek bevat een duidelijke oproep aan de bewoners, bedrijven en verenigingen om initiatieven te ontwikkelen. De overheden moeten voor de infrastructuur zorgen en verder ook acties uitwerken. De Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai, ten slotte, moet deze samenwerking ondersteunen. Men vraagt de bewoners ook al hun ideeën kenbaar te maken via de website: www.eurometropolis.eu . Er worden in het boek ook al enkele concrete projecten opgesomd, die men in de volgende jaren wil realiseren. Een toeristische kaart, grensoverschrijdende feestelijke activiteiten en een fietsenroutenetwerk rond de grote waterwegen zijn daar enkel van.

In het boek komt uiteraard ook de Seine-Scheldeverbinding ter sprake. Op het einde van juni was de Franse eerste-minister Edouard Philippe op werkbezoek in Rijsel en hij kondigde daar aan het beheer van het kanaal Seine-Nord door de staat overgedragen wordt naar de regio Hauts-de-France. Xavier Bertrand haalt m.a.w. zijn slag binnen. Het ziet er dan ook naar uit dat begin 2020 de eerste spade in de grond zal worden gestoken. Het Kanaal zou dan in de loop van 2027 in gebruik genomen worden.

Wie belangstelling heeft voor Het blauwe park van de eurometropool kan het boek hier downloaden.

 

L’été touche à sa fin. Il  a été l’un des plus chauds depuis une centaine d’années. Si chaud qu’il nous a été demandé de limiter nos arrosages. Nous avons l’impression de vivre dans une région alimentée par des bassins versants et des cours d’eau, mais il suffit d’un seul été sec pour que nous prenions conscience que l’eau est une ressource des plus précieuses qu’il faut préserver.

L’Eurométropole Lille-Kortrijk-Tournai ne pouvait imaginer meilleur moment pour présenter Le Parc Bleu de l’Eurométropole. L’Eurométropole, qui existe depuis plus de dix ans, a conçu un projet visant à rapprocher les populations, même au-delà des frontières. Le résultat de cette recherche est ce « parc bleu ». Le « bleu » renvoie au réseau de cours d’eau, de canaux, de bassins, de noues et de fossés qui sillonnent notre région. L’idée selon laquelle les fleuves et les rivières nous rapprochent n’est pas neuve. Pierre Mauroy – ce ne pouvait être que lui  – y faisait régulièrement allusion. Le « parc » renvoie aux espaces verts dont les habitants de l’Eurométropole ont besoin et qui font d’ores et déjà l’objet d’aménagements.

Le Parc Bleu de l’Eurométropole n’a rien d’un ouvrage universitaire. Il ne dresse pas non plus un panorama complet du réseau bleu. C’est plutôt une sorte de vaste menu proposant les possibilités d’aménagement de ce parc, et surtout un appel à la participation de la population eurométropolitaine, un appel à la coopération. Le parc doit constituer un trait d’union entre les habitants qui leur permette de se livrer à toutes sortes d’activités économiques, culturelles et sportives. Ce doit être un lieu au confluent de l’écologie, de l’économie, des loisirs, de l’agriculture, du tourisme et de la culture.

Le livre contient un appel clair aux habitants, aux entreprises et aux associations les invitant concevoir des projets. Les autorités doivent se charger des infrastructures et mettre en œuvre de nouvelles actions. L’Eurométropole Lille-Kortrijk-Tournai, a pour mission, au final, de soutenir cette coopération. Il est également demandé aux habitants de faire connaître leurs idées sur le site Internet : www.eurometropolis.eu. Par ailleurs, le livre résume les  projets qui seront réalisés dans les années à venir : une carte touristique, des activités festives transfrontalières et un réseau  de pistes cyclables le long des grandes artères navigables, etc.

La liaison Seine-Escaut est naturellement évoquée dans cet ouvrage. Fin juin, le Premier ministre français, Édouard Philippe,  alors en visite de travail à Lille, a annoncé  que la gestion du canal Seine-Nord passerait aux collectivités locales des Hauts-de-France. Xavier Bertrand enterre ainsi la hache de guerre. Le premier coup de pioche devrait être donné « à l’entame de 2020 » et le canal inauguré en 2027.

Les personnes intéressées par Le Parc Bleu de l’Eurométropole peuvent ici télécharger l’ouvrage.