Kees Nieuwenhuijzen (1933-2017), redacteur en grafisch vormgever

Kees Nieuwenhuijzen (1933-2017), redacteur en grafisch vormgever

Op 5 november is in Amsterdam grafisch vormgever en redacteur Kees Nieuwenhuijzen (Utrecht, 1933) overleden.

Hij was elf nummers lang, van de eerste editie in 1993 tot en met de elfde in 2003, beeldredacteur en vormgever van The Low Countries. Arts and Society in Flanders and the Netherlands, het Engelstalige jaarboek dat wordt uitgegeven door Ons Erfdeel vzw.

Nog altijd is het ontwerp van het jaarboek gebaseerd op de lijnen die Nieuwenhuijzen meer dan vijfentwintig jaar geleden uitzette.

 

 

 

  

Nieuwenhuijzen was jarenlang een van de belangrijkste vormgevers van Nederland. Zo ontwierp hij in 1983 onder meer een Luther-postzegel voor de Nederlandse posterijen.

Zijn voornaamste creaties waren echter boeken en tijdschriften. Nieuwenhuijzen maakte heel wat fotoboeken (onder meer de Schrijversprentenboeken voor het Nederlands Letterkundig Museum), een monografie over Dick Bruna (een van zijn laatste grote projecten) en Ik probeer mijn pen ...Atlas van de Nederlandse letterkunde. Hij was ook de vaste vormgever van de dichtbundels van Gerrit Kouwenaar, die herkenbaar zijn aan de grote beginkapitaal van ieder gedicht.

“Als boek- en tijdschriftontwerper eiste Nieuwenhuijzen steeds een rol op als redacteur – een rol die hij ingetogen speelde”, staat te lezen op de website van de Bijzondere Collecties (de Universiteit van Amsterdam) in een mooi In Memoriam.

Die inhoudelijke rol, waarmee Nieuwenhuijzen zijn tijd ver vooruit was, blijkt niet alleen uit zijn zitje in de redactie van The Low Countries, maar ook uit zijn redacteurschap van Raster. Bij dat literaire tijdschrift, waarvoor hij de vormgeving en het beroemde typemachinelogo verzorgde, was hij de langst verbonden medewerker. Voor zijn bijdrage aan Raster kreeg Nieuwenhuijzen in 1992 de H.N. Werkmanprijs (en ook veel andere boekontwerpen van hem zijn bekroond).


Op de website van Terras (de erfgenaaam van Raster) vind je een fraaie herinnering aan Nieuwenhuijzen en kun je doorklikken naar heel wat van zijn bijdragen. Een citaat uit dat afscheidsartikel: “Kees Nieuwenhuijzen vormde met zijn milde humor de spil van Raster. Het was een gouden greep uitgerekend de vormgever in het midden van de redactie te plaatsen en niet als toegevoegde waarde in de uitvoering op het einde aan bod te laten komen.”

Die humor en speelsheid kwamen ook naar voren in de kleine details die Nieuwenhuijzen in The Low Countries smokkelde, zoals op de onderstaande beginpagina’s van nr. 7 (1999-2000), waarop Nieuwenhuijzen zelf als schilder is te zien.

De gedachten van Ons Erfdeel vzw gaan uit naar de vrouw van Kees Nieuwenhuijzen (Bertje), zijn zoon (Victor Reinier) en zijn familie en intimi.

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed