Museumtijdschrift viert dertigste verjaardag: ideaal leesvoer voor in de hangmat

Museumtijdschrift viert dertigste verjaardag: ideaal leesvoer voor in de hangmat

Deze lente viert Museumtijdschrift, de glossy die het tentoonstellingsaanbod in Nederland in de kijker zet, zijn dertigste verjaardag. Dat doet het met een extra dik jubileumnummer en cadeautjes voor zijn lezers, zoals een set kunstkaarten met werk van Emo Verkerk, Maria Roosen, herman de vries en Loes Koomen. Hier kun je de eerste pagina’s van deze verjaardagseditie doorbladeren. 

In het nummer komen, naast de bekende tentoonstellingsrecensies en de columns van Oek de Jong en Maria Barnas, dertig Nederlandse museumdirecteuren, kunstenaars en -kenners aan bod over het museum van de toekomst. Denk aan Wim Pijbes, Benno Tempel, Iris Kensmil, Maarten Doorman, Erik van Lieshout, Mels Crouwel, Lidewij de Koekkoek.

Hun inbreng valt helaas wat tegen en is beperkt tot korte kadertekstjes bij de reguliere artikels. En het blijft allemaal behoorlijk braaf. Wat meer diepgaande stukken en duidelijke stellingnames hadden dit nummer vast pittiger gekruid. Een beetje tegendraadsheid had het debat aangezwengeld. Museumtijdschrift staat daar niet om bekend, maar waarom niet een keertje uit de band springen op je dertigste verjaardag?

De artikels over drie decennia museumbezoek in Nederland, dertig jaar kunst op straat en Marina de Vries’ ‘Blik in de museumtoekomst’ die het extra verjaardagskatern spijzen, bieden enigszins soelaas.

Zo laat De Vries Imara Limon (conservator van het Amsterdam Museum), kunstenaar Robbie Cornelissen en Wim Hupperetz (directeur van Allard Pierson Museum en bijzonder hoogleraar Nederlandse cultuurgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam) vertellen of ze het museum van de toekomst bijvoorbeeld als pretpark zien, of hoe digitale technologie ingezet zou kunnen worden. Grote of vernieuwende inzichten levert het niet op, maar het zet je toch even aan het denken.

Het stuk ‘Tempels voor de massa’ van Jhim Lamoree is het lezenswaardigst. Het start luchtig met een cartoon van Peter de Wit en biedt vervolgens een goed onderbouwd historisch overzicht. Het lijkt me voor heel wat museumbezoekers interessant om al die info over de evolutie van de museummarketing, bezoekerscijfers, bouwprojecten en de groei van spektakeltentoonstellingen helder verwoord bij elkaar te zien staan.

Het jubileumnummer van Museumtijdschrift brengt precies wat het blad altijd al bracht sinds het in 1988 als Vitrine op de markt kwam. Het lentenummer is hapklaar en behaaglijk, ideaal leesvoer voor in de hangmat. Dat past perfect bij het DNA van het blad, maar echt beklijven doet het niet. Op naar de volgende verjaardag?

Dorothee Cappelle

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed