Prijzen voor Lize Spit, Roos van Rijswijk en Annelies Verbeke – lees de Ons Erfdeel-recensies

Afgelopen weekend heeft Lize Spit de Bronzen Uil gewonnen voor haar debuutroman Het smelt. Vorige week won Roos van Rijswijk een andere debuutprijs, de Anton Wachterprijs, voor haar roman Onheilig. En vorige maand kreeg Annelies Verbeke de Opzij Literatuurprijs voor Dertig dagen, een roman waarvoor ze eind 2015 al de F. Bordewijk-prijs ontving. Deze drie bekroonde romans zijn allemaal besproken in Ons Erfdeel.

Bronzen Uil voor Spit

Zowel de vak- als de lezersjury van de Bronzen Uil bekroonde tijdens het literaire festival Het Betere Boek de debuutroman van Lize Spit, Het smelt (uitgeverij Das Mag). In haar rapport omschreef de jury het boek als:

(…) een vlijmscherp, rauw, en ook subtiel geschreven relaas. Het perfect opgebouwde verhaal wordt met grote discipline uitgewerkt en zorgvuldig gedoseerd ontrafeld.

Ook Maarten Dessing had in Ons Erfdeel 3/2016 lof voor de opbouw van Spits roman:

De even subtiele als glasheldere structuur is onmiskenbaar het sterkste punt van ‘Het smelt’. Dát stuwt de lezer onherroepelijk voort.

Lees hier de volledige recensie.

Spit haalde het van Filip Rogiers (Verman je), Yvon Né (Het schuldige meisje), Hagar Peeters (Malva), Koen Sels (Generator) en Carly Wijs (Het twijfelexperiment).

Anton Wachterprijs voor Van Rijswijk

Het smelt van Lize Spit maakte ook kans op de Anton Wachterprijs, maar in een persbericht motiveerde de jury haar keuze voor Roos van Rijswijks debuutroman Onheilig (uitgeverij Querido) als volgt:

De jury noemt Onheilig ‘(…) een in veel opzichten ongrijpbare roman over twee mensen die langs elkaar heen scheren’. Ze is onder de indruk hoe Van Rijswijk in haar psychologische karaktertekening niet terugvalt op gemakkelijke clichés maar de lezer ruimte laat voor eigen interpretaties van de menselijke verhoudingen. Zowel de fraai gestileerde innerlijke monologen – licht van toon en nuchter tegelijk – als de heldere opbouw in negen delen worden door de jury geprezen.

Tot een vergelijkbaar oordeel kwam recensente Lise Delabie in Ons Erfdeel 3/2016:

De afwisseling van perspectieven houdt de belofte van een confrontatie in zich, maar Van Rijswijk laat zich niet tot sentimentaliteit verleiden. Ze laat haar pionnen in wijde cirkels om elkaar heen dansen. (…) De uitgekiende compositie laat zien dat er flink aan het boek gesleuteld is, maar artificieel wordt het zelden.

Lees hier de volledige recensie.

Van Rijswijk haalde het voorts van Cinderella van Michael Bijnens, De hemel boven Parijs van Bregje Hofstede, Nu ik van Rutger Pontzen en Muidhond van Inge Schilperoord. De uitreiking van de prijs is op 12 november.

Opzij Literatuurprijs voor Verbeke

Zo omschreef de jury van de Opzij Literatuurprijs het winnende Dertig dagen van Annelies Verbeke (uitgeverij De Geus):

(...) een geëngageerde en urgente roman over de belangrijkste politieke en ethische dilemma’s van deze tijd.

Ons Erfdeel-recensent Carl De Strycker was minder enthousiast:

De schrijfster die naam maakte met frisse absurdistische verhalen vol knotsgekke personages en surrealistische gebeurtenissen, heeft met 'Dertig dagen' een schijnbaar klassieke en traditionele roman geschreven. (…) De keuze voor een meer realistischer setting en meer herkenbare personages maakt dit boek misschien toegankelijker voor een breder publiek, want minder vreemd, maar zeker ook minder leuk om te lezen dan Verbekes andere werk. (…)

Lees hier de volledige recensie.

Verbeke gaf deze schrijfsters het nakijken: Kim van Kooten (Lieveling), Connie Palmen (Jij zegt het), Hagar Peeters (Malva), Nicolien Mizee (De halfbroer) en Inge Schilperoord (Muidhond).

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed