Shortlist Gouden Boekenuil: lees de Ons Erfdeel-recensies

Vanmorgen heeft de jury van de Gouden Boekenuil haar longlist van twintig boeken herleid tot een shortlist van vijf titels. Vier van de vijf romans zijn besproken in Ons Erfdeel. Over twee maand, op 24 april, weten we wie van onderstaande vijf auteurs de Gouden Boekenuil wint en een geldprijs van 25.000 euro en een kunstwerk van Philip Aguirre mee naar huis mag nemen.

Jan Brokken - De vergelding  (Atlas Contact)
Overzichtsartikel over Jan Brokken in het tweede Ons Erfdeel-nummer van 2014 (mei). Jeroen Vullings schrijft over Brokken onder meer: “Brokken stond in Nederland aan de wieg van het genre literaire non-fictie, en ook op het autografische en romaneske vlak staat hij zijn mannetje. Hij heeft vijfentwintig boeken op zijn naam staan en vijf daarvan adviseer ik de literatuurminnaars die slechts van literaire berg naar berg willen hoppen: de roman De blinde passagiers en de non-fictieboeken Jungle Rudy (de Verloren Wereld van Rudy Truffino); In het huis van de dichter; Baltische zielen (lotgevallen in Estland, Letland en Litouwen); De vergelding (een dorp in tijden van oorlog).

Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn  (De Bezige Bij)
Besproken in Ons Erfdeel 1/2014 (februari). “Hertmans is wars van pathos, meer dan ooit excelleert hij in dit boek met een tegelijk nuchtere, objectiverende en uiterst precieze, poëtische stijl, een stijl die ver doordringt in de wereld van het objectieve maar tevens blijk geeft van het besef dat er altijd ongrijpbare, weemoedig stemmende resten blijven waar ook de meest verfijnde taal hulpeloos op afketst”, schrijft Cyrille Offermans over deze roman, waarvoor Stefan Hertmans vorige week nog de Vlaamse Cultuurprijs voor Letteren - Proza 2012-2013 heeft gekregen. De volledige Ons Erfdeel-recensie kun je hier lezen.

Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba (De Arbeiderspers)
Besproken in Ons Erfdeel 4/2013. “(...) het moet gezegd dat La Superba steeds charmanter wordt. Pfeiffer verdwijnt naar de achtergrond en de Genuezen zelf nemen zijn plaats achter het spreekgestoelte over. Er ontstaat een bonte wolk van kleurrijke stemmen (...)", schrijft Sebastiaan Kort. Lees de volledige recensie hier.

Jamal Ouariachi - Vertedering  (Querido)
Besproken in Ons Erfdeel 1/2014 (februari). Gwennie Debergh schrijft: “In vergelijking met zijn debuutroman De vernietiging van Prosper Morèl zijn de psychologische bespiegelingen dit keer niet alleen beter gedoseerd, maar ook geloofwaardiger en minder voorspelbaar. (…). Ondanks enkele tics schrijft Ouariachi knap en komt hij met originele vergelijkingen.” De volledige recensie kun je lezen in ons februarinummer.

Joost de Vries - De republiek (Prometheus)
Besproken in Ons Erfdeel 4/2013. “Het is misschien een kenmerk van deze tijd dat een ambitieuze jonge schrijver al te snel en onbesuisd een punt wil maken zonder echt van plan te zijn om zich voldoende te verdiepen in zijn onderwerp. Zonde, want De Vries kan wel wat ”, schrijft Matthijs de Ridder. Lees de volledige recensie hier.