Verliest Rijsel zijn status van kruispunt van Europese treinen? - Est-ce que Lille est en train de perdre son statut de carrefour ferroviaire européen ?

Verliest Rijsel zijn status van kruispunt van Europese treinen?  -  Est-ce que Lille est en train de perdre son statut de carrefour ferroviaire européen ?

In de Groninger Studentenkrant van 6 maart beschrijft student Thom Boonstra zijn reis naar Rijsel. Hij spoorde vanuit Amsterdam Centraal in 2,5 uur met de Thalys naar Rijsel en passeerde daarbij Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Thom Boonstra mag blij zijn dat hij deze uitstap nu heeft gemaakt, want volgend jaar zal dat niet meer mogelijk zijn. De Nederlandse Spoorwegen (NS) en Thalys hebben namelijk bekendgemaakt dat zij het station Lille-Europe niet meer zullen bedienen. Op dit ogenblik doen er dagelijkse nog twee treinen dit traject, maar het aantal reizigers is blijkbaar te klein. Met een bezettingsgraad van minder dan 25% heeft men dus beslist om Lille-Europe als halte te schrappen. De Thalys uit Nederland zal nu via Brussel-Zuid en de luchthaven Charles-de-Gaulle, naar Disneyland rijden (Marne-la-Vallée Chessy).

Maar er is nog meer. De Eurostarlijn van Londen naar Amsterdam zal Rijsel helemaal niet aandoen en het aantal snelle treinverbindingen tussen Brussel en Rijsel is ook al verminderd. Is de Rijselse metropool zijn status van Europees kruispunt aan het verliezen? Het ogenblik is wel slecht gekozen, want nog maar net aan het begin van dit jaar werden grote renovatiewerken aangekondigd aan het station Lille-Europe. Het is de bedoeling om het comfort van de 7 miljoen reizigers die jaarlijks in het station aankomen of vertrekken, te vergroten. De werken worden begroot op 14 miljoen euro.

Hopelijk zullen er tegen de tijd dat die werken beëindigd zijn nog 7 miljoen reizigers Lille-Europe aandoen en zal onze student uit Groningen nog eens op bezoek kunnen komen. Uit zijn verslag in de Groninger Studentenkrant blijkt dat hij in elk geval een prettig weekend heeft beleefd in Rijsel. De stad zal wel een kruispunt van Europese treinen blijven, maar of ze ook zullen stoppen is helemaal niet meer zeker.

 

Dans la revue estudiantine Groninger Studentenkrant du 6 mars dernier, l’étudiant néerlandais Thom Boonstra raconte son excursion à Lille. En partant en Thalys de la gare Amsterdam Centraal, il a rejoint Lille en deux heures et demie en passant par Rotterdam, Anvers et Bruxelles. Notre étudiant peut s’estimer heureux de ne pas avoir remis ce voyage à plus tard car dès l’année prochaine, il ne sera plus possible d’accomplir ce trajet. Les chemins de fer hollandais (NS) et Thalys viennent en effet d’annoncer qu’ils ne desserviront plus la gare de Lille-Europe. Aujourd’hui déjà, il n’y a que deux trains par jour sur cet itinéraire, mais le nombre de voyageurs n’est apparemment pas assez important. Avec une occupation de moins de 25 %, la décision a été prise de supprimer la halte Lille-Europe. Le Thalys venant des Pays-Bas suivra désormais le trajet par Bruxelles-Midi et Charles-de-Gaulle jusqu’à Euro-Disney (Marne-la-Vallée Chessy).

Et ça ne s’arrête pas là… La ligne Eurostar Londres-Amsterdam ne passera pa du tout par Lille et le nombre de trains rapides entre Bruxelles et Lille a déjà diminué aussi. La métropole lilloise serait-elle en train de perdre son statut de carrefour européen pour les trains ? Le moment semble très mal choisi puisque l’on vient seulement d’annoncer au début de cette année que de grands travaux de réhabilitation seront entrepris dans la gare afin d’améliorer le confort des quelque 7 millions de voyageurs qui transitent annuellement par Lille-Europe. Le coût des travaux est estimé à 14 millions d’euros.

Il faut espérer que lorsque les travaux prendront fin, il restera encore toujours 7 millions de voyageurs annuels à Lille-Europe et que notre étudiant de Groningue sera toujours en mesure de venir visiter Lille. D’autant plus qu’il ressort de son compte rendu dans le Groninger Studentenblad qu’il a passé un excellent week-end à Lille. Sans doute la ville demeurera-t-elle un carrefour ferroviaire européen, mais toute la question est de savoir si les trains s’y arrêteront encore.