Nieuwe wegen voor
de publieke omroep

in VlIaanderen en Nederland
Huub Wijfjes

in: Ons Erfdeel, jg 49 (2006), nr. 3, pp. 323-333.

Is de publieke omroep een achterhaald concept? Kijkend naar de discussies
die in Nederland en Vlaanderen de laatste vijftien jaar over dit thema zijn ge-
voerd zou je dat niet zeggen. Over het algemeen is er nog forse steun in beide
landen voor de publieke of openbare omroep. Gegeven de drukte op de me-
diamarkt zijn de kijk- en luistercijfers nog relatief hoog en in Nederland is
nog ongeveer 3,5 miljoen mensen lid van een omroepvereniging. Maar kijkt
men naar de discussies in politiek, kranten en tijdschriften over de verlenging
van de openbare omroepfinanciering (die in Vlaanderen eind 2006 haar beslag
zal krijgen en in Nederland in 2008) dan lijkt de ondergang af en toe nabij. Er
zijn zelfs zowel in Nederland als in Vlaanderen pleidooien te horen voor de
opheffing van de publieke omroep, omdat die niet in staat zou zijn zich in het
sterk bewegende medialandschap te handhaven of te profileren.

In dergelijke debatten gaat het vooral om commercie en technologie. De
traditionele bezorgdheid over commercialisering van de media lijkt zijn beste
tijd te hebben gehad. Dat financiéle overwegingen de voorrang krijgen boven
cultureel-programmatische is steeds minder een bezwaar, want de commer-
ciéle omroep voorziet zonneklaar in een enorme behoefte. Daar komt bij dat
de techniek van computers, omroep en telefonie dusdanig is ontwikkeld dat
de macht om te bepalen op welk tijdstip en in welke vorm bepaalde media-
inhoud wordt geconsumeerd niet langer bij omroepproducenten ligt, maar
bij de mediaconsumenten. Allerlei technologie op het gebied van de garing,
selectie, vormgeving en presentatie van media-inhoud convergeert ook, waar-
door klassieke verschillen tussen bijvoorbeeld de krant en de omroep verva-
gen of wellicht zelfs geheel gaan verdwijnen. Onder invloed van die twee fac-
toren zou de publieke omroep wel eens het loodje kunnen leggen.

Een blik in de langetermijnontwikkeling van de omroepdiscussie in beide

landen kan uitwijzen wat hiervan waar is.



Van monopolie naar concurrentie

Sinds de introductie van omroep in de jaren twintig is sprake van een voort-
durende spanning tussen de voorstanders van commerciéle en publieke
omroep. Het is goed daarbij te bedenken dat omroep overal ter wereld begon-
nen is als een uitvloeisel van commerciéle pogingen om nieuwe technologie
te ontwikkelen. Maar waar het vertrouwen in de markt als regulerend mecha-
nisme voor de omroep in de Verenigde Staten blijvend bleek, zo snel ver-
dween dat vertrouwen in Europa. Allerlei vormen van regulering ontstonden
die resulteerden in publieke omroepstelsels, waarbij overigens zeer grote ver-
schillen tussen landen te zien waren.

Een belangrijke factor daarbij was de schaarste aan etherfrequenties. Die
maakte de radio tot een medium dat zich door middel van slechts enkele ka-
nalen tot vrijwel de gehele bevolking richtte. Volgens internationale afspra-
ken uit 1929 bijvoorbeeld konden zowel Nederland als Belgié beschikken
over twee radiozenders. Die technologische beperking leidde tot de opvatting
dat van omroep een dermate krachtige culturele invloed op de gehele natie
zou kunnen uitgaan dat een zekere controle vanuit de gemeenschap noodza-
kelijk was. Breed gedeeld werd in het interbellum namelijk de gedachte dat de
invloed van commercie op de nationale cultuur alleen maar funeste gevolgen
kon hebben. De commercie was immers niet uit op versterking van cultuur of
pluriforme meningsvorming, maar op geld verdienen. De commercie zou
zich alleen richten op de voor deze doelstelling meest aantrekkelijke bevol-
kingsgroepen; minder kapitaalkrachtige of kleine groepen zouden in de kou
komen te staan. Een werkelijk hoogstaande omroep zou dus verzorgd moe-
ten worden door mensen die gedreven werden door het verlangen een kwali-
teitsrijke programmering voor de gehele bevolking te verzorgen.

In Engeland werd daartoe in 1922 een omroeporganisatie opgericht die
onder het regime van een Royal Charter als enige de programmaverzorging op
zich zou nemen. De BBC zou uitgroeien tot de ideaaltypische organisatie
voor public service broadcasting, die veel navolgers zou krijgen. In Belgié bij-
voorbeeld kreeg in 1930 het Belgisch Nationaal Instituut voor de Radio-
omroep (NIR) het monopolie op uitzendingen. In Nederland werd de zend-
tijd in hetzelfde jaar toebedeeld aan omroeporganisaties die geacht werden ,,in
zodanige mate gericht te zijn op bevrediging van in het volk levende culturele
of godsdienstige behoeften, dat hare uitzendingen uit dien hoofde geacht kun-
nen worden van algemeen nut te zijn.” De optelsom van deze omroepen zou
een representatieve weerspiegeling van de totale Nederlandse cultuur vormen.

Dergelijke ,,publieke omroepen” (die term werd buiten Engeland overi-
gens pas in de jaren negentig op brede schaal toegepast) hebben voortdurend
te maken gehad met pogingen om hun monopolie aan te tasten. Daarvoor

werden principiéle argumenten naar voren gebracht die de vrije expressie van



mensen in een pluriform mediastelsel benadrukten. Maar er waren ook prak-

tische argumenten zoals de bevordering van economische groei die van om-

roepreclame zou uitgaan en de programmatische starheid die publieke om-

roepen zouden vertonen. In Engeland leidde dat al in 1954 tot de introductie

van een tweede, commercieel omroepcluster naast de BBC. In Nederland

dreigde iets soortgelijks te gebeuren toen machtige commerciéle lobby’s begin

jaren zestig zich manifesteerden. Dat leidde tot een opening van het omroep-

bestel voor nieuwe omroepen in 1967. De in dat jaar aangenomen Omroep-

wet decreteerde ook een betere samenwerking van de omroepverenigingen en

maakte omroepreclame mogelijk via een aparte Stichting Ether Reclame. In

Belgié bleef de nadruk in de omroepdiscussie liggen op de invloed van de ver- 3
schillende gewesten en cultuurgemeenschappen op de in 1960 tot BRT/RTBF ...
omgedoopte ,,nationale”” omroeporganisatie.

Vanaf de jaren tachtig verloor het argument van technologische schaarste
steeds meer aan kracht door de ontwikkeling van kabelsystemen, satellietdis-
tributie en digitale technieken voor productie en opslag. De aandrang vanuit
het bedrijfsleven om de nieuwe mogelijkheden te mogen benutten werd der-
mate krachtig dat ze uiteindelijk niet meer was te keren. Daar kwam bij dat
Europese regelgeving de vrije mededinging van economisch verkeer en de
vrije expressie van meningsuiting in het breed-Europese ruim begon te sti-
muleren. Dat botste meer en meer op nationale beschermingsconstructies
die de enorme technologische ontwikkeling steeds minder konden bijbenen.
Nadat in de jaren zeventig al een opening was gemaakt voor de zogenaamde
,»vrije radio”” werd in Vlaanderen uiteindelijk in 1989 commerciéle concur-
rentie in televisie toegestaan. In Nederland gebeurde dat begin jaren negentig
nadat in 1989 commerciéle uitzendingen vanuit het buitenland op Neder-
land gericht (via de zogenaamde U-bochtconstructie) waren begonnen. Sinds
die tijd is in beide landen formeel sprake van een zogenaamd duaal bestel,
waarin een publiek gefinancierde omroep functioneert naast een aantal com-
merciéle partijen.

Aanpassing en heroriéntatie in Belgié
In het duale bestel leek de openbare omroep aanvankelijk te worden wegge-
vaagd. Met name in Belgié verloren BRT en RTBF in korte tijd een onge-
hoord groot deel van hun luisteraars en kijkers aan commerciéle omroepen
zoals VIM in Vlaanderen en RTL in Wallonié. Net als in de andere Europese
landen leidde dat tot een reflectie op de plaats en betekenis van de openbare
omroep. Zou die genoegen moeten nemen met het geven van een aanvulling
op de programmering van de commerciéle omroep waar het te kostbare,
maar cultureel waardevolle producties (zoals serieus drama en kunst en cul-
tuur) betreft? Of zou de publieke omroep een volwaardige positie in het



medialandschap moeten blijven nastreven, zich zoals vanouds met een brede
programmering richtend op een breed publiek?

Opmerkelijk is dat in Vlaanderen al vrij snel de meest radicale oplossing
is gekozen. Dat komt wellicht door de ongekende diepte van de crisis waarin
de BRT verzeild raakte. Het ,,marktaandeel”” (dat deel van het publiek dat
heeft afgestemd op een programma) van de twee BRT-televisiezenders was in
1993 gezakt tot een Europees diepterecord van ongeveer 20 %. De openbare
radio had eerder een soortgelijke val meegemaakt. De Vlaamse omroep werd
alom in Europa gezien als het meest krakkemikkige vehikel van een achter-
haald concept. Wilde men dat tij keren dan moest er iets drastisch verande-
ren. De Vlaamse Gemeenschap besloot om in zogenaamde ,,beheersovereen-
komsten” ferme doelen te stellen als voorwaarde voor het ter beschikking
stellen van openbare gelden. Onder strikte voorwaarden mocht de openbare
omroep, die in 1997 werd omgezet in Vlaamse Radio- en Televisiecomroep
VRT, zelfs extra middelen werven via reclame.

De openbare omroep besloot tot een fundamentele herstructurering van
de omroepzenders aan de hand van een marktonderzoek door het bureau
Censydiam. Dat was revolutionair, want het programmeren vanuit de voor-
keuren van het publiek stond traditioneel gelijk met capitulatie voor de com-
mercie. De programmamakers hadden tot dan toe programma’s gemaakt
alleen omdat ze die zelf interessant, relevant en mooi vonden. Het markton-
derzoek wees echter uit dat luisteraars en kijkers bij de toenemende keuze-
vrijheid steeds meer afstemden op zenders die het duidelijkste aan hun voor-
keur en levensstijl tegemoet kwamen. Wilde je bepaalde groepen blijven
bereiken, dan was het dus zaak precies te weten wat het publiek van de
omroep verwachtte en wat het ermee deed. Voor veel programmamakers was
dat vloeken in de kerk, want zij moesten hun idealen voortaan ondergeschikt
maken aan het format van een zender. Dat dicteerde bijvoorbeeld dat elke dag
op hetzelfde uur hetzelfde programma zou worden uitgezonden (de zoge-
naamde horizontale programmering) in een duidelijk zenderprofiel dat een
specifieke groep aansprak en de rest afstootte.

Dat proces was al vroeg begonnen bij de radio. Op 28 maart 1992 startte
de BRTN met Radio Donna dat licht nieuws combineerde met veel middle-
of-the-roadmuziek die gekozen werd op basis van marktonderzoek. Met een
sterk horizontale programmering bereikte de nieuwe zender eind 1992 een
marktaandeel van om en nabij 10 %. Door dit succes werden ook andere zen-
ders aangepast. De vijf Vlaamse openbare radiozenders Radio 1, Radio 2,
Radio 3 (sinds 2000: Klara), Studio Brussel en Radio Donna bereikten in 2004
een ongekend hoog marktaandeel van rond de 73 %.

Het voorbeeld van de radio werd overgenomen bij de televisie. Onder-
zoek in 1995 wees uit dat het televisiekijkende publiek kon worden opgedeeld



in zes leefstijl-groepen: de tv-verslaafden, de rustelozen, de gezinskijkers, de
actieve ontdekkers, de spontane genieters en de meerwaardezoekers. De VRT
nam het opmerkelijke besluit om de eerste twee groepen niet langer tot hun
prioriteit te benoemen. In hun overwegende behoefte aan pretentieloos ver-
maak werden deze groepen uitstekend voorzien door de commerciéle om-
roep. Dat betekende dat circa 25 % van de Vlaamse bevolking niet meer door
de openbare omroep zou worden voorzien. Dat leek een fundamentele in-
breuk op de gedachte dat publieke diensten voor iedereen bestemd moesten
zijn, maar waarom zou de openbare omroep de heilloze, niet te winnen, con-
currentieslag nog aangaan? Want een duidelijke programmeringskeuze bete-
kende dat de VRT zich nu des te beter kon gaan richten op het bevredigen van
de behoeften van de overige 75 %. Daartoe werden de twee kanalen radicaal
opnieuw geprogrammeerd. TV1 (sinds 2005: ,,één”) richtte zich voortaan op
de actieve ontdekkers, de spontane genieters en de gezinskijkers in een pro-
grammering die ,,warmte en ontspanning” diende te geven. Het tweede net
(Canvas) zou zich richten op informatie en diepgang. Omdat men de jeugd
niet als doelgroep wilde opgeven zou de dagprogrammering van Canvas geheel
op jongeren worden gericht. Daarvoor werd de aparte naam Ketnet ontwikkeld.

Deze strategie, die op programmaniveau leidde tot soms forse ingrepen in
vorm en inhoud, bleek te slagen. In 2005 was het marktaandeel van de open-
bare omroep terug op 36 %, waarvan één 27 % voor de rekening nam. Het bij-
komende voordeel was dat bepaalde programma’s, zoals het VRTjournaal,
veel beter bleken te worden bezien en begrepen dan voorheen het geval was
geweest.

De nieuwe VRT-strategie zorgde voor telkens weer oplaaiende discussies
met de commerciéle mediabedrijven, die spraken van concurrentievervalsing.
Want was het werven van reclame en het programmeren vanuit formats niet
voorbehouden aan commerciéle omroepen? Het commerciéle SBS oefende
dan ook heftige druk op de politiek uit om het populaire Radio Donna over
te kunnen nemen en de reclamemogelijkheden van de VRT te beperken. De
VMMa-groep, die onder meer commerciéle zender VITM exploiteert, dreigde
zelfs met verkoop van dit kroonjuweel aan een buitenlandse partner omdat
de commerciéle mogelijkheden als Vlaamse onderneming te veel werden be-
perkt door de publieke regelingen.

Het is momenteel de vraag hoe lang de politiek deze sterk vertroebelde
verhoudingen op de mediamarkt wil tolereren, maar minister van Media Geert
Bourgeois heeft in ieder geval laten weten dat de Vlaamse Gemeenschap reso-
luut kiest voor ,,een sterke, kwaliteitsvolle openbare omroep” als een waar-
borg voor ,,een open, respectvol en verdraagzaam Vlaanderen”.



Aanpassing en heroriéntatie in Nederland

In Nederland kwam de heroriéntatie in een andere intensiteit en vorm tot
stand. De oorzaak daarvan was dat de Omroepwet van 1967 al een aanzienlijk
interne vercommercialisering van de publieke omroep had veroorzaakt, die
in de jaren zeventig en tachtig bekend stond als ,,vertrossing”. Dat werd nog
eens extra bevorderd door de reclame-inkomsten waarover de publieke om-
roep kon beschikken. Die extra inkomsten stelden de publieke omroep bij-
voorbeeld in staat tot in 2004 de uitzendrechten op uiterst populaire voetbal-
competities en grote sportevenementen te behouden. In Vlaanderen waren
die vrijwel onmiddellijk een prooi geworden van de commerciéle omroepen.
De ruime financiéle middelen hadden de publieke omroep er nog voor de start
van commerciéle omroep in 1988 toe verleid strategisch een derde televisienet
in te zetten, zodat er meer mogelijkheden lagen om flexibel te programmeren.

Desondanks kreeg de publieke omroep te maken met een val in publieks-
aandacht. In 1990 was het marktaandeel nog 75 %, vijf jaar later 45 % en weer
tien jaar later 36 %. De concurrentie nam dan ook sterk toe. In 2005 waren
naast de drie publieke televisiekanalen zeven commerciéle kanalen beschik-
baar, gegroepeerd in drie bedrijven: RTL, SBS en Talpa. Daarnaast kwamen
via de kabel en satelliet nog talloze op deelgroepen gerichte zenders binnen,
soms gratis, soms door kijkers betaald via een decoder.

Dat de publieke omroep in al dat geweld nog een marktaandeel haalde van
36,1 % in 2005 mag eigenlijk een prestatie van formaat worden genoemd, te-
meer daar van een eensgezinde publieke omroep in Nederland nauwelijks
sprake was. De term ,,publieke omroep’” moest begin jaren negentig zelfs wor-
den bedacht om de benodigde eenheid uit te stralen, maar dat kon niet verber-
gen dat het in Hilversum draaide om autonome omroepverenigingen en een
algemene organisatie (de NOS of Nederlandse Omroep Stichting) die binnen
strikt neutrale geboden en regels opereerde. De interne verzuiling van de om-
roep bemoeilijkte de samenwerking en de ontwikkeling van een gemeenschap-
pelijke strategie aanzienlijk. Maar onmogelijk was het ook niet. Begin jaren
negentig al kwam een stroomlijning in de profielen van de vijf radiozenders tot
stand en gaandeweg groeide ook bij de televisie de invloed van zogenaamde
netcoordinatoren. Zij bewaakten en bevorderden een duidelijk profiel van hun
zender, een proces dat hen in dagelijks gevecht met de programmaleverende
omroepverenigingen bracht, want die waren primair geinteresseerd in hun
eigen herkenbaarheid.

De openbare discussies over het omroepbestel draaiden dan ook uit op
een fundamentele discussie over de positie van de verenigingen ten opzichte
van meer centraal aangestuurde gremia. De overheid achtte een centrale stu-
ring strategisch van groot belang maar de omroepverenigingen vertegen-
woordigden een zeer groot deel van het maatschappelijke veld en het behoud



van deze burgerparticipatie kon niet simpelweg terzijde worden geschoven.
Als instrumenten voor sturing werden daarom indirecte middelen ingezet,
zoals meer bevoegdheden voor een door de overheid ingestelde centrale Raad
van Bestuur. In 2000 werd naar Vlaams voorbeeld ook een ,,concessiestelsel”’
ingericht. De omroepconcessie werd voor tien jaar verstrekt aan de publieke
omroep als zodanig en niet aan de private verenigingen (die wel een bepaalde
uitzendgarantie verkregen). Door de afschaffing van de verplichte kijk- en
luisterbijdrage werd de budgettoekenning een zaak van politieke afweging,
hetgeen met name bleek toen de kabinetten-Balkenende na 2002 vrijwel elk
jaar nieuwe bezuinigingen aan de publieke omroep oplegden.

De door de overheid vastgestelde algemene doelen zouden door middel
van een geregelde visitatie kunnen worden bijgesteld. De eerste visitatie die in
2004 werd afgerond door de commissie-Rinnooy Kan concludeerde dat de
publieke omroep er door betere samenwerking redelijk in was geslaagd een
dominerende marktpartij te blijven. Maar ze concludeerde ook dat de som
minder was dan de afzonderlijke delen. Blijkbaar was de samenwerking te
weinig zichtbaar voor een publiek dat zich met een bepaald zenderprofiel
wilde identificeren. Het getouwtrek in Hilversum had ertoe geleid dat net-
profielen waren komen te bestaan uit bij elkaar gezette programma’s van om-
roepverenigingen. Zo werkten op Nederland-1 de AVRO, KRO en NCRV
samen met enkele kleine, met name levensbeschouwelijke omroepen om een
voornamelijk ouder publiek te binden. Op Nederland-2 richtten de TROS,
BNN, de NOS en de EO zich op een brede programmering vol sport en
amusement. Op Nederland-3 bedienden de VARA, VPRO en NPS een over
het algemeen beter opgeleid publiek met een hoge behoefte aan informatie
en zogenaamde kwaliteitsprogramma’s.

Maar de blijvende terugloop in kijkeraantallen en de immer toenemende
concurrentie moesten tot fundamentele keuzes leiden. In 2005 publiceerde
de gezaghebbende Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
een beleidsvoorbereidende studie waarin hij sprak van ,,een gestold, zelfs
bevroren bestel dat in belangrijke mate de aansluiting met de veranderende
samenleving heeft verloren”. Met name de jeugdige kijker haakte massaal af
bij de programma’s van de publieke omroep. De centrale aanbeveling was de
publieke omroep meer te richten op bepaalde functies die de markt blijkbaar
niet of onvoldoende kon verzorgen en die door de samenleving als geheel
werden gekoesterd vanwege hun bijdrage aan de democratie, de pluriformiteit
van meningsvorming en de kwaliteit van de cultuur. Dat betekende het in-
slaan van een weg die de Vlaamse publieke omroep al geruime tijd was inge-
slagen: de openbare omroep heeft geen brede taak om alle denkbare groepen
te bereiken, maar slechts taken die niet voldoende door de vrije markt zijn
gewaarborgd.



De door de WRR voorgestelde bezinning werd door de verantwoordelij-
ke staatssecretaris vrijwel onmiddellijk vertaald naar praktisch beleid, dat aan
dringendheid had gewonnen door de snel teruglopende reclame-inkomsten.
Eind 2004 had de nieuwe televisiezender Talpa immers de rechten van de
voetbalcompetitie verworven en de start van die zender in augustus 2005
zorgde voor een verder verlies van marktaandeel. De regering die niet van
zins was de teruglopende inkomsten te compenseren met extra belastinggel-
den stelde dan ook een radicale kentering voor. De publieke omroep zou zich
al vanaf 2008 onder leiding van een veel krachtiger bevoegde Raad van Be-
stuur moeten richten op nieuws (te verzorgen door de NOS), opinie, kunst
cultuur en educatie (te verzorgen door omroepverenigingen en andere maat-
schappelijke organisaties). Bezuinigingen zouden onvermijdelijk moeten lei-
den tot het opheffen van programmatitels en zelfs een hele omroeporgani-
satie. De NPS, een ledenloze omroep die speciaal voor kunst, cultuur en
informatie in 1996 van de NOS was afgesplitst, zou na 2008 verdwijnen. Der-
gelijke drastische maatregelen leidden in november 2005 tot een omroepsta-
king onder programmamakers.

Maar dat was tevergeefs. De Raad van Bestuur was al overstag gegaan en
had advies ingewonnen bij de collega’s van de VRT met hun succesvolle mar-
ketingstrategie. De malle oude dame van de Europese omroepmarkt was zo
een exporteur van de nieuwste programmeringsinzichten geworden. Het
programmeringsmodel voor de Nederlandse publieke omroep dat daar eind
2005 uit rolde, leek dan ook sterk op het Vlaamse model. De Raad stelde
voor dat de omroeporganisaties hun recht op een vast televisienet zouden
verliezen. Zenders zouden moeten worden geprogrammeerd volgens dezelf-
de leefstijlindeling die ten grondslag lag aan de Vlaamse televisiezenders, zij
het dat Nederland drie publieke zenders zou moeten houden. Het eerste net
zou een familiezender moeten worden gericht op ,,sociale cohesie, gemeen-
schappelijke ervaringen, respect en hartelijkheid””. Het tweede net zou voor-
al ,,participerend, sociaal betrokken, zingevend, verdiepend en stimulerend”
moeten zijn. Het derde net tenslotte zou ,,jong, innovatief, verrassend, eigen-
zinnig, dynamisch en nieuwsgierig” moeten worden. En dat allemaal met
substantieel minder geld, want de reclame-inkomsten lopen de komende

jaren naar verwachting terug met circa 100 miljoen euro.

De toekomst

De recente omroepgeschiedenis van Vlaanderen en Nederland bevestigt de
trends die overal in westerse democratieén te zien zijn. In vrijwel alle media-
systemen domineert inmiddels een liberaal model, waarin een steeds grotere
keuzevrijheid van consumenten (kijkers, luisteraars, internetters) aanbieders
van inhoud dwingt tot enorme aanpassingen. Oude politieke afwegingen ter



bescherming van bepaalde inhoud (bijvoorbeeld behoud van culturele identi-
teit of blijvende vertegenwoordiging van minderheidsgroepen) lijken een
steeds kleinere rol te spelen en volgens sommigen is die rol zelfs uitgespeeld.

Drie belangrijke ontwikkelingen zijn daarvoor verantwoordelijk. De eer-
ste is dat de technologie een sterk toenemende commerciéle belangstelling
voor media heeft mogelijk gemaakt. Een tweede ontwikkeling is daarmee
nauw verbonden. Door de verhoogde concurrentie is sprake van een evolutie
van broadcasting naar narrowcasting, dat wil zeggen dat omroepen steeds klei-
nere publieksgroepen met soms zeer specifiecke behoeftes moeten bedienen
in plaats van de gehele bevolking. De derde ontwikkeling is dat door inter-
nettechnologie en de digitalisering van televisie deze kleine publieksgroepen
in toenemende mate hun eigen media kunnen consumeren op tijdstippen dat
het hen uitkomt. Media on demand vereist niet alleen een heroriéntatie in de
programmeringspraktijk maar ook grote investeringen in technologie.

De openbare omroepen hebben ieder op hun eigen manier op deze drie
ontwikkelingen gereageerd. Waar de een zich sterk richt op een nieuwe mar-
ketingstrategie (zoals de VRT), zo investeren anderen met name in de aan-
passing aan technologie. Op dat vlak loopt de Nederlandse publieke omroep
bijvoorbeeld ver voor de troepen uit. Mede dankzij extra innovatiegelden
kon de gratis herhaling-op-verzoek-site uitzendinggemist.nl tot forse ont-
wikkeling komen. Ook zijn de eerste digitale webkanalen van de publieke
omroep ontstaan, waarop 24 uur per dag integrale programma’s te zien waren
gewijd aan specifieke thema’s zoals Geschiedenis, Nieuws, Consumenten,
Documentaire, Dieren en Natuur, Musea, Experimentele Muziek.

De commerciéle omroepen hebben in alle gevallen aanzienlijk terrein ge-
wonnen, want die lijken beter in te kunnen spelen op narrowcasting en media
on demand. Maar de praktijk wijst ook uit dat er wel degelijk een belangrijke
rol blijft weggelegd voor omroepen die niet als belangrijkste doelstelling heb-
ben geld te verdienen voor hun aandeelhouders. Dat uitgangspunt wordt ook
door de meest verstokte liberaal en zelfs door de eigenaren van commerciéle
omroepbedrijven volmondig erkend. Er zijn vanzelfsprekend wel belangrijke
verschillen in de precieze taken die voor publieke financiering in aanmerking
komen.

Op dat vlak zijn twee hoofdstromingen herkenbaar. Aan de ene kant
staan de minimalisten die een publieke omroep alleen willen laten program-
meren wat de markt niet aanbiedt. Dat zijn niet alleen de liberalen die in de
vrije markt de oplossing van alle problemen zien en die worden gesteund
door commerciéle mediabedrijven die zich beroepen op het vrije verkeer van
goederen en diensten. De afbraak van concurrentievervalsende publieke
omroepen wordt ook bepleit door mensen die al jaren roepen dat achter de

publieke omroep een links complot schuilt dat haar onwelgevallige menin-



gen verzwijgt of op de achtergrond drukt. Waar al deze groepen op koersen is
een publieke omroep die slechts een marginale en dus goedkope taak heeft op
het gebied van nieuws, debat, kunst en cultuur. Omdat de publieke omroep
in het geheel geen amusement mag verzorgen zou ze in dat model verworden
tot een kleine omroep, die voor een relatief kleine, goed opgeleide en meer
dan gemiddeld verdienende elite programmeert. In de Verenigde Staten neemt
de zender PBS een soortgelijke positie in, zij het dat die omroep niet door
overheidsmiddelen maar door donaties van geestverwanten in het leven wordt
gehouden.

Aan de andere kant staan de voorstanders van een public service-model. Zijj
denken dat een belangrijke speler in het mediaveld een openbaar gefinancierde
omroep moet zijn. Een dergelijke omroep verzorgt een volwaardig en breed
programma (inclusief amusement en sport dus) vanuit het brede publieke
belang gemaakt. Een gemarginaliseerde openbare omroep kan immers de con-
currentie met de commerciéle partijen niet aangaan en zou dus steeds verder
naar de marge worden gedrukt waar kleine, veelal kapitaalkrachtige en hoog-
opgeleide doelgroepen hun voorkeuren beleven. Het is de vraag of een derge-
lijke publieke omroep het stempel ,,publiek’ dan nog zou kunnen dragen.

Het zal duidelijk zijn dat in de discussies in zowel Nederland als Vlaan-
deren een duidelijke voorkeur voor het public service-model naar voren komt,
maar over de manier waarop zoiets zou moeten worden vormgegeven lopen
de opvattingen nogal uiteen. Men is het in beide landen zeer eens over de kern-
waarden die de openbare omroep zou moeten nastreven: kwaliteit, betrouw-
baarheid, maatschappelijke betrokkenheid en onathankelijkheid. Maar men
verschilt van mening over de vraag wie deze waarden in concrete programma’s
gaat vertalen, in welke omvang en vorm en met gebruik van welke middelen.

Dat heeft veel te maken met de manier waarop de omroepstelsels histo-
risch zijn gegroeid en ontwikkeld. In Nederland was al veel eerder sprake van
aanpassing aan een veranderende markt door de introductie van een open
bestel inclusief etherreclame in 1967. De klap van de commerciéle concur-
rentie kon in Nederland dan ook veel geleidelijker worden opgevangen dan
in Vlaanderen, dat was opgescheept met een tamelijk starre, bureaucratische
structuur. Daar zijn in de vernieuwingsoperatie dan ook sneller en funda-
menteler keuzes gemaakt. Daarin slaagt Nederland niet, volgens velen omdat
de kracht van de versplinterde omroeporganisatie slagvaardig en radicaal
beleid zou verhinderen. Of dat zo is, is de vraag, want het is onmiskenbaar
dat op het gebied van multimedialiteit, digitalisering en interactiviteit de Ne-
derlandse publieke omroep in Europa juist voorop loopt.

Voor de kijkeijfers lijkt dat echter niet te helpen en dus is in Vlaanderen
het vertrouwen bij de openbare omroep in een gezonde toekomst momenteel
dan ook groter dan in Nederland. Daar kijken vrijwel alle omroepverenigin-



gen met grote vrees naar 2008, het jaar waarin de eerste concessie moet wor-
den verlengd. De contouren van de omroepstructuur die de staatssecretaris
voor de publieke omroep in dat nieuwe tijdvak heeft uitgezet, voorspellen
voor de omroepverenigingen een veel minder geprononceerde en met veel
minder geld voorziene taak. De Raad van Bestuur van de publieke omroep
gaat hun programma’s dan ook nog eens verspreiden over verschillende leef-
stijlzenders waardoor de herkenbaarheid van de omroepen nog verder wordt
aangetast.

Of zoiets ook als een bedreiging van de publieke omroep moet worden
beschouwd, is natuurlijk de grote vraag, want het Vlaamse voorbeeld maakt
duidelijk dat het succes van een dergelijke omroep in het huidige tijdperk
meer wordt bepaald door herkenbare programma’s en zenders dan door her-
kenbare omroepproducenten. In dat licht is alle gesputter dat in Hilversum
over organisatievormen wordt uitgesproken feitelijk een achterhoedegevecht.

Dat hebben ze in Vlaanderen al lang goed begrepen.

Literatuur

Beheersovereenkomst van de VRT en de Vlaamse Gemeenschap 2002-2006
(www.vrt.be/vrt_master/vragen/vrt_vragen_documentatie/index.shtml)

GEERT BOURGEOIS, Beleidsnota Media 2004-2009 (Vlaams ministerie van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid,
Media en Toerisme 2004; www2.vlaanderen.be/ned/sites/ media/Beleidsnotamedia.pdf)

GREGORY FERRELL LOWE & PER JAUERT (eds.), Cultural Dilemmas in Public Service Broadcasting (Nordicom 2005)
Focus op Functies. Uitdagingen voor een toekomstbestendig mediabeleid (Wetenschappelijke Raad voor het Rege-
ringsbeleid 2005)

CAS GOOSSENS, Radio en televisie in Vlaanderen - Een geschiedenis (Davidsfonds/Leuven 1999)

D.C. HALLIN & PMANCINI, Comparing Media Systems. Three models of Media and Politics (Cambridge University
Press 2004)

Met het oog op morgen. Kabinetsvisie op de toekomst van de publieke omroep, 24 juni 2005
(www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-28298a.pdf)

Omzien naar de omroep. Rapport van de visitatiecommissie landelijke publieke omroep (Rapport Commissie-
Rinnooy Kan 2004)

PADDY SCANNELL, ,,Public Service Broadcasting: History of a Concept”, in: EDWARD BUSCOMBE (red.), British
Television. A Reader (Oxford 2000)

© Ons Erfdeel vzw / Huub Wijfjes



