Is de Eurometropool een praatbarak? - L’Eurométropole n’est-elle qu’un forum de discussion ?

Op 26 juni a.s. zal de Nederlander Rob Wark in Rotterdam het diploma Master of Science in Public Management behalen. Hij doet dit met een scriptie over "Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai, praatbarak of…?  Onderzoek naar de oorsprong en de werking". Dat deze Nederlander belangstelling heeft voor de Eurometropool hoeft niet te verwonderen, want na een lange carrière in Nederland, kwam hij in 2002 in Wervik wonen, waar hij vandaag een B&B uitbaat.

Hij gaat op zoek naar de oorsprong en de werking van de Eurometropool. Interessant daarbij is dat hij op verschillende plaatsen vergelijkingen maakt met instellingen en situaties in Nederland. Naast de vraag naar de oorsprong vraagt Wark zich ook af of de constructie, die naam Eurometropool draagt, wel geschikt is om het doel dat ze zich stelt te bereiken. Kan ze oplossingen aanreiken voor de problemen als grenscriminaliteit, taal, mobiliteit, administratieve belemmeringen? De Eurometropool kan hier volgens de auteur een brug vormen om de regionale integratie op diverse domeinen te bevorderen.

Verder biedt Wark een ruim theoretisch kader voor de Eurometropool en maakt hij een studie van de wetenschappelijke literatuur die voor dit onderwerp van belang is. De oorsprong zoekt hij voornamelijk in de socio-economische situatie van het Noorden van Frankrijk en een zekere frustratie omwille van het centralistische beleid van Parijs. De huidige Eurometropool heeft volgens Wark wel enkele kenmerken van een praatbarak. Vandaag is het volgens hem een tamelijk bescheiden agentschap dat wordt aangestuurd door een topzware politieke organisatie. De potentie om tot een grote grensoverschrijdende metropool uit te groeien is er zeker, maar zonder een meer actieve opstelling zal dat niet gebeuren. Om de legitimiteit van de Eurometropool te verbeteren zou een grensoverschrijdende kieskring moeten worden afgesproken. Dat zou, volgens Wark, kunnen leiden tot een echt debat over de toekomst van de Eurometropool.

Voor meer info: rpwark@telenet.be .

 

Le 26 juin prochain, le Néerlandais Rob Wark obtiendra à Rotterdam son Master of Science in Public Management (master en administration publique). Son mémoire de fin d’études est intitulé l’Eurométropole Lille-Kortrijk-Tournai, praatbarak of…? Onderzoek naar de oorsprong en de werking  (L’Eurométropole Lille-Kortrijk-Tournai, simple forum de discussion ou… ? Étude de sa genèse et de son fonctionnement). Il n’est pas surprenant que ce Néerlandais s’intéresse à l’Eurométropole, car à l’issue d’une longue carrière aux Pays-Bas, il est venu s’établir à Wervik (Wervicq), où il fait chambres d’hôtes.

Rob Wark se penche sur les origines et les rouages de l’Eurométropole, effectuant à plusieurs reprises, d’intéressantes comparaisons avec  des institutions et des situations propres aux Pays-Bas. Outre la question de la genèse, Wark se demande également si la construction de ce qui a pris le nom d’Eurométropole répond à son objectif. L’Eurométropole peut-elle proposer des solutions aux problèmes de la criminalité frontalière, l’usage des langues, la mobilité, les entraves administratives ? L’auteur estime qu’en l’occurrence elle est à même de constituer un pont favorisant l’intégration régionale dans différents domaines.

Wark théorise plus largement l’Eurométropole et passe en revue la littérature scientifique indispensable à une telle étude. La genèse de l’Eurométropole trouve son explication, selon lui, dans la situation socio-économique de la région Nord-Pas-de-Calais et une certaine frustration face à la politique centralisatrice de Paris. Il estime que l’actuelle Eurométropole tient aussi du forum de discussion. L’Agence transfrontalière est aujourd’hui plutôt modeste et contrôlée par une organisation politique bien lourde. L’Eurométropole dispose d’un potentiel  certain pour devenir une véritable métropole transfrontalière, mais exige davantage de volontarisme pour y parvenir. Une circonscription électorale conforterait la légitimité de l’Eurométropole. Une telle réalisation pourrait, selon Wark, conduire à  un vrai débat sur l’avenir de l’Eurométropole.

Pour en savoir plus : rpwark@telenet.be .