Bericht uit Frankfurt: ‘Het is gezien’

door Luc Devoldere vanuit Frankfurt

Gisteren werd in Frankfurt The Low Countries 2016 gepresenteerd met Luuk van Middelaar en Tom Lanoye.

Europa wordt meer en meer bepaald door gebeurtenissenpolitiek, zei Van Middelaar, die als geen ander de theorie van de politoloog kon toetsen aan de praktijk van de macht in zijn functie als medewerker van de eerste president van de Europese Unie, Herman Van Rompuy. Er liggen geen regels klaar om de Griekse crisis te bezweren, om te gaan met vluchtelingen en de Brexit te begeleiden. Improviseren is de boodschap. Ad hoc reageren. Dat is geen schande, vindt hij, maar een kwaliteit.

Lanoye had het over zijn Europees theater, en prees de sterke traditie van de Zuidelijke Nederlanden waar een seculiere traditie van theater maken al eeuwen bestaat. Zelf droomt hij van een vervolg op zijn Ten Oorlog: hij wil op basis van de Oidipoes-mythe een cyclus schrijven die tegelijk in Duitsland, Frankrijk en de Lage Landen wordt opgevoerd. Om naar uit te kijken.

V.l.n.r.: Luc Devoldere, Tom Lanoye en Luuk van Middelaar, Foto Dirk Van Assche

Boekvoorstellingen zonder auteur kunnen soms ook verrassen. Een Duitser sprak voor de vuist en enthousiast over Orgelman, het vertaalde boek van Mark Schaevers over de Joods-Duitse schilder Felix Nussbaum. Hij was de auteur dankbaar dat hij de kunstenaar terug had gegeven aan de Duitsers, want al te lang werd over Nussbaum gesproken in termen als: “Vermoord in Auschwitz en geboren in…”

Ik hoorde Annelies Verbeke in het Duits de lof zingen van Elsschot, zag hoe de hese, bijna fluisterende stem van Miriam Van hee mensen raakte, liep verloren in de Halle met kunstboeken, ongeveer zo groot als de Antwerpse boekenbeurs zelf.

Miriam Van hee, Foto Dirk Van Assche

En toen botste ik nog op Maarten Van Steenbergen, uitgever bij Lannoo. Hij zei me dat investeren in langdurige contacten met buitenlandse uitgevers, het geduldig uitbouwen van relaties uiteindelijk het meeste loont. Een uitgever die het vooral van non-fictie moet hebben, voelt zich wellicht minder ondersteund door de nadruk van het Vlaams-Nederlandse gastlandschap op literatuur. Maar de uitgever bekent ruiterlijk dat de professionele organisatie en het verrassende aanbod dat de Lage Landen bieden in Frankfurt uiteindelijk afstralen op alle aanwezige uitgevers.

Het is gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed