De terrorist als kunstenaar: Johan Grimonprez in het S.M.A.K. Gent

Nog tot eind januari kun je in het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (kortweg S.M.A.K.) een retrospectieve bekijken van kunstenaar en filmmaker Johan Grimonprez (Roeselare, 1962). 

In 2006 verscheen in Ons Erfdeel een uitgebreid artikel over het videowerk van Grimonprez, dat gracieus manoeuvreert tussen kunst en cinema, documentaire en fictie, praktijk en theorie. Je kunt het hier lezen.

Ravage van de geschiedenis

Voor het eerst is in de Lage Landen een overzichtstentoonstelling te zien van de man die in 1997 wereldberoemd werd met zijn video Dial H-I-S-T-O-R-Y (zien filmpje bovenaan), een compilatie van beeld-, geluid- en tekstfragmenten, waarin een geschiedenis van vliegtuigkapingen en hun danse macabre met de media op meeslepende wijze verteld wordt.

Dial H-I-S-T-O-R-Y is exemplarisch voor het werk van Grimonprez, waarin wel vaker het verband tussen kunst en terrorisme wordt onderzocht. Grimonprez probeert zo betekenis te geven aan de ravage die de geschiedenis aanricht, met behulp van documentairemateriaal, found footage, historische archiefstukken, eigen homevideo’s, nieuwsbeelden, reclame, videoclips of fragmenten uit Hollywoodfilms.

Grenzeloos web

Rond deze film en andere sleutelwerken van Grimonprez zijn in het S.M.A.K. ensembles gebouwd, waardoor de expo aandoet als een enorme mutimedia-omgeving. 

Ook wordt het werk van Grimonprez geconfronteerd met dat van huidige en historische tegenhangers, waardoor alles nog meer de aanblik biedt van een grenzeloos web van interne en externe links waar je je als bezoeker een weg door moet zappen. Een expogids kan daarom best handig blijken. Je kunt hem hier downloaden.

Foto: filmstill uit "Looking for Alfred" van Johan Grimonprez (2004)

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed