Expo ‘De nieuwe morgen’ in Mudel: zo antwoordden Ensor, Permeke en co op internationale tendensen

Expo ‘De nieuwe morgen’ in Mudel: zo antwoordden Ensor, Permeke en co op internationale tendensen

Aan het eind van de negentiende eeuw namen de beeldende kunsten een totaal andere houding aan tegenover de zichtbare werkelijkheid. De tentoonstelling De nieuwe morgen, nog tot 27 januari 2019 in Mudel, onderzoekt wat de positie was van Vlaamse kunstenaars als Permeke, Ensor, Minne en vele anderen in die periode van grote verschuivingen.

Door Dirk Van Assche

 

De nieuwe morgen in het Mudel (Museum van Deinze en de Leiestreeek) toont meer dan zestig werken van Vlaamse artiesten die in de turbulente periode tussen 1890 tot 1930 actief waren. Ze zijn ingedeeld in de drie relevantste stijlperiodes: impressionisme, symbolisme en (Vlaams) expressionisme. In het impressionisme geeft de kunstenaar zijn persoonlijke visie op de natuur weer, het symbolisme toont aan dat een verborgen werkelijkheid mogelijk is, en in het expressionisme drukt de kunstenaar zijn meest fundamentele menselijke gevoelens uit. De Vlaamse kunstenaar verwerft zijn plaats in deze nieuwe evolutie, op eigen kracht of in wisselwerking met de internationale tendensen.

Constant Permeke - Het zwarte brood - 1923 - Collectie Herman De Bode / The Phoebus Foundation

De werken die in deze tentoonstelling te zien zijn, zijn vooral afkomstig uit twee gerenommeerde privécollecties:  The Simon Collection of Belgian Art van de Duitse verzamelaar Heinrich Simon en de collectie van Herman de Bode, die onlangs werd opgekocht door de Phoebus Foundation van zakenman Fernand Huts.

De expositie toont een groot aantal topwerken van kunstenaars als Emile Claus, James Ensor, Gust en Leon De Smet, Frits van den Berghe, Gustave van de Woestyne, Constant Permeke, Georges Minne... Het zijn vaak werken die tot het collectief geheugen van vele Vlamingen behoren, maar er zijn ook verrassingen bij. Floris Jespers, de broer van Oscar, is er zo. Van hem is o.a. het schilderij Marc groet ’s morgens de dingen te zien, dat uiteraard verwijst naar het beroemde gedicht van zijn vriend Paul van Ostaijen. Zo legt de expo even een link naar de literatuur.

Floris Jespers - Mariage de raison - 1927 - The Simon collection

De nieuwe morgen. Impressionisme, symbolisme en expressionisme in Vlaanderen haalt haar kwaliteit uitsluitend uit de getoonde werken. Aan tentoonstellingsarchitectuur is zeer weinig aandacht besteed. De werken zijn aan de muren gehangen, gegroepeerd rond de drie grote stijlperiodes, en voorzien van vijf korte zaalteksten. Meer moet de bezoeker niet verwachten. In het wat bestofte interieur van dit museum had de presentatie misschien wat beter verzorgd mogen worden.

Gustave De Smet - De harmonicaspeler - 1926 - The Simon collection

Naar aanleiding van deze expositie is bij Lannoo een publicatie verschenen waarin Piet Boyens, de expert van deze kunst, een indringende analyse geeft. Het boek zal later in Ons Erfdeel besproken worden.

Gustave van de Woestyne - Twee vrouwen - 1926 - The Simon collection

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed