Nominaties BNG Bank Literatuurprijs 2014: lees de Ons Erfdeel-recensies

Eerder deze week zijn de kanshebbers voor de tiende BNG Bank Literatuurprijs bekendgemaakt. Deze prijs bekroont Nederlandstalig literair talent dat jonger is dan 40, twee of meer literaire werken gepubliceerd heeft, maar nog niet echt is doorgebroken of een grote prijs heeft gekregen. Een van de onderstaande tien schrijvers, van wie er verschillende zijn gerecenseerd in Ons Erfdeel, krijgt eind januari 2015 een bedrag van 2015 euro en een kunstwerk.

• Hanna Bervoets (1984) - Efter (Atlas Contact)

In Ons Erfdeel 1/2015 (februari) zal een recensie staan van haar vier romans tot nu toe. Over Efter schrijft recensent Maarten Dessing: “De vele brokstukken waaruit de roman bestaat, bieden Bervoets de gelegenheid om, op bescheiden schaal, met succes steeds nieuwe structuren uit te proberen.”

• Naomi Rebekka Boekwijt (1990) - Hoogvlakte (De Arbeiderspers)
  • Merijn de Boer (1982) - De nacht (Querido)

Besproken in Ons Erfdeel 3/2014. G.F.H. Raat schreef: “(…) in dit werk ontbreekt de humor niet,rijk als het is aan bizarre voorvallen. Die worden verhaald door een verteller, Marcel, die nauwelijks bij machte is op coherente wijze verslag uit te brengen van zijn belevenissen. Hij bedient zich van een grillige verteltrant, die de lezer bij herhaling dwingt tot nadenken en terugbladeren (…)”. Lees hier de volledige recensie.

• Ricus van de Coevering (1974) - Noordgeest (Van Gennep)

In Ons Erfdeel 2/2015 (mei) zal een recensie staan van deze onlangs verschenen, door NRC Boeken goed onthaalde roman.

• Thomas Heerma van Voss (1990) - De derde persoon (Thomas Rap)

Deze verhalenbundel is niet besproken in Ons Erfdeel. Wel recenseerden we Heerma van Voss’ eerste twee boeken, De allestafel (2009) en Stern (2013). “De subtiele, afgewogen opbouw maakt van Stern duidelijk een stap vooruit voor de vier jaar jongere broer van Daan Heerma van Voss. Maar de hoofdpersonen van beide romans zijn te rechtlijnig om als psychologische roman indruk te maken en de stijl is te vlak om de werken louter voor het taalplezier te verorberen. De boeken moeten het van de plot hebben, en alleen Stern slaagt erin de lezer tot het einde toe nieuwsgierig te houden naar het vervolg. De voornaamste zwakte die deze schrijver nu nog moet zien te overwinnen, is die van de geloofwaardigheid.” Lees hier de volledige recensie.

• Hanneke Hendrix (1980) - De dyslectische-hartenclub (De Geus)
  • Philip Huff (1984) - Boek van de doden (De Bezige Bij)

Deze roman is niet besproken in Ons Erfdeel, maar we recenseerden wel Huffs eerste twee boeken, Niemand in de stad (2012) en Dagen van gras (2009). “Wat aan beide romans frappeert, is hoe weinig de karakters zich in de boeken ontwikkelen, ongeacht het feit dat ze zich als late tieners of begin twintigers volop in de jaren des onderscheids bevinden. In beide romans spelen jonge mannen verstoppertje. Ben van Deventer in Dagen van gras doet dat in popmuziek en drugsgebruik, de corpsballen in Niemand in de stad doen dat door zich in drank, seks en drugsgebruik te storten”, schreef Sebastiaan Kort. Lees hier de volledige recensie.

• Deniz Kuypers (1981) - Het ruisen van de wereld (Ambo|Anthos)
  • Jan Vantoortelboom (1975) - Meester Mitraillette (Atlas Contact)

Besproken in Ons Erfdeel 3/2014. “De rurale sfeer en enkele authentieke portretten vormen de grootste verdiensten van Meester Mitraillette”, schrijft Harold van Dijk. Maar hij is ook kritisch, omdat de roman “een helder grondplan lijkt te missen, waardoor het verhaal struikelt als bij een afzet in zompige klei”. Lees hier de volledige recensie.

• Maartje Wortel (1982) - IJstijd (De Bezige Bij)

Besproken in Ons Erfdeel 3/2014. “(…) met IJstijd (2014) bewijst Wortel dat ze rotsvast van plan is om haar belofte waar te maken. Wat maakt dit werk zo veelbelovend? Het antwoord lijkt te liggen in de zelfverzekerde manier waarop Wortel haar recht opeist om een compleet eigen werkelijkheid vorm te geven.” Lees hier de volledige recensie.

Over twee weken wordt onderstaande longlist gehalveerd tot een shortlist.