Nominaties BNG Bank Literatuurprijs: lees de Ons Erfdeel-recensies

Saskia de Coster (foto), Joost de Vries, Wytske Versteeg, Jamal Ouariachi en Robbert Welagen zijn genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs. Deze prijs (goed voor 15.000 euro) bekroont jonge (in of na 1973 geboren) Nederlandstalige schrijvers die al twee of meer literaire prozawerken hebben geschreven, maar nog niet zijn doorgebroken. De uitreiking vindt plaats op 23 januari 2014.

Hieronder vind je een overzicht van de genomineerde boeken met (een verwijzing naar) de recensie uit Ons Erfdeel.

Saskia de Coster – Wij en ik
Besproken in Ons Erfdeel 3/2013: “Met Wij en ik schrijft De Coster zich in in een lange traditie van Europese familieromans. (…)Is de transformatie van De Coster tot chroniqueur van het Vlaamse zielenleven geslaagd? Grotendeels wel, al zijn er hier en daar nog enkele schoonheidsfoutjes.” Lees de volledige tekst hier.

Joost de Vries – De republiek
Besproken in Ons Erfdeel 4/2013: “Het is misschien een kenmerk van deze tijd dat een ambitieuze jonge schrijver al te snel en onbesuisd een punt wil maken zonder echt van plan te zijn om zich voldoende te verdiepen in zijn onderwerp. Zonde, want De Vries kan wel wat. ” Lees de volledige tekst hier.

Wytske Versteeg – Boy
Niet besproken in Ons Erfdeel. Hier vind je de recensies uit Vrij Nederland, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Tzum en De Groene Amsterdammer.

Jamal Ouariachi – Vertedering
Recensie verschijnt in Ons Erfdeel 1/2014. Gwennie Debergh schrijft: “In vergelijking met zijn debuutroman De vernietiging van Prosper Morèl zijn de psychologische bespiegelingen dit keer niet alleen beter gedoseerd, maar ook geloofwaardiger en minder voorspelbaar. (…). Ondanks enkele tics schrijft Ouariachi knap en komt hij met originele vergelijkingen.”

Robbert Welagen – Het verdwijnen van Robbert
In Ons Erfdeel 1/2014 verschijnt een artikel over de vijf boeken die Welagen tot nu toe publiceerde. Over Het verdwijnen van Robbert schrijft Harold van Dijk: “De afkeer van ondernemingszin en het gebrek aan actie en plot hebben (…) iets weldadigs en vormen een bijna geëngageerde ondertoon in een tijdperk dat bol staat van prikkels, ons opzweept onze productiviteit te verhogen en dat ons bestaan tot economie reduceert. Maar aan de ander kant brengt de onwil van ambitieloze personages ook de urgentie en zeggingskracht van de roman in gevaar.”