POËZIEWEEK 2019 - Een gedicht van Simone Atanga Bekono

POËZIEWEEK 2019 - Een gedicht van Simone Atanga Bekono

Tijdens de Poëzieweek, die dit jaar als thema Vrijheid heeft, brengen we elke dag een opmerkelijk gedicht van een Nederlandstalige dichter. Vandaag, op Gedichtendag, is dat er een van Simone Atanga Bekono. Ze kreeg voor haar bundel hoe de eerste vonken zichtbaar waren de Poëziedebuutprijs Aan Zee en trok naar Parijs met deBuren. Momenteel is ze writer in residence in Kunstencentrum Vooruit in Gent.

 

I.

Ik ben in een bos geboren

Ik ben geboren en er werd een lamp op mij gericht
op het geboortedoek achter mij verscheen mijn silhouet

Mijn silhouet deed haar mond open, ze zei:
‘Ik besta omdat jouw lichaam bestaat
Kronos die zijn kinderen verorberde
bloeddorstig als Goya hem afbeeldde op doek met olie
een onherkenbaar geworden lichaam
gulzig en chaotisch
zonder wortels in de aarde’
daar moest ik het mee doen

Ik hoorde gehijg en gelach: concrete, specifieke geluiden
mijn silhouet was een silhouet zonder specifieke kenmerken
mijn silhouet was op een onbegrijpelijke manier van mij
zij handelde voor mij, zij was er alleen als ik keek
zij bestond alleen op het doek

Concrete specifieke geluiden
ik wilde opgenomen worden in een systeem van vinkjes en kruisjes
ik wilde virtueel, seksueel en van politiek ontdaan genot, ingesloten worden
met mijn kind op de rand van het bureau, op de achterbank van een Tesla
uit het keuzemenu verwijderd worden, ja
ingesloten worden


Uit: Hoe de eerste vonken zichtbaar waren, Lebowski, Amsterdam, 2017, 48 p.
Dit gedicht was ook opgenomen in De Keuze van Jozef Deleu (Ons Erfdeel 4/2018)

 

© Gaby Jongenelen

Simone Atangana Bekono (1991) werkt momenteel aan een roman die bij uitgeverij Lebowski zal verschijnen en neemt deel aan een talentontwikkelingstraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin. Ze is ook writer in residence in het Gentste Kunstencentrum Vooruit, waar ze onder meer panellid zal zijn bij Uitgelezen, het maandelijkse live boekenprogramma van Vooruit. Haar residentie in Gent zal eindigen met een publicatie, in de reeks Vooruitopia, waarin de auteur haar beschouwingen geeft over werken in Vooruit en in Gent.

In 2016 studeerde Simone Atanga Bekono af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren. Een jaar later werd die selectie officieel uitgegeven door Lebowski, en tijdens Theater aan Zee 2018 in Oostende kreeg Simone Atangana Bekono voor haar bundel de Poëziedebuutprijs Aan Zee. hoe de eerste vonken zichtbaar waren staat op de longlist van de Grote Poëzieprijs, de opvolger van de VSB Poëzieprijs die wordt uitgereikt op de slotdag van de Poëzieweek.

Afgelopen zomer nam ze ook deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Dat leverde onder meer een gedicht op in de reeks Jonge schrijvers, oude werken, dat je hier kunt lezen. Op Valentijnsdag komt ze voorlezen uit haar werk bij deBuren in Brussel.

Ze publiceerde ook al op De Optimist, Samplekanon en in De Gids en trad op tijdens de Nacht van de Poëzie, het Wintertuinfestival en Read my World.

Simone Atanga Bekono werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkelingstraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Een van haar verhalen verscheen in Zwart, een bloemlezing met Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen.

 

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed