Wat moeten scholieren lezen?

Welke boeken moeten leerlingen van de middelbare school lezen om hen voor de literatuur te winnen? Wat met de klassieke werken: schrikken die scholieren af of zijn ze essentieel voor de literaire opvoeding?

Over deze kwesties gaat het vanavond in het Amsterdamse debatcentrum SPUI25, onder de provocatieve titel ‘Fuck de canon!’. De avond is georganiseerd door het opinieweekblad De Groene Amsterdammer, en dus gaan onder meer recensenten en columnisten van dat tijdschrift met elkaar in gesprek (zoals ze eerder al op papier deden): Joost de Vries, Kees ’t Hart, Marja Pruis en Christiaan Weijts (van wie de titel ‘fuck de canon’ afkomstig is). Ook Aleid Truijens, Maarten Doorman en Fiep van Bodegom nemen het woord.

De toegang is gratis, aanmelden kan hier.

Literatuuronderwijs in Ons Erfdeel

Wat moeten scholieren lezen? De vraag duikt geregeld op. Ook in het recentste nummer van Ons Erfdeel komt de kwestie aan bod: Johannes Visser, leraar Nederlands en correspondent onderwijs bij De Correspondent, schrijft hoe hij de liefde voor literatuur aan zijn leerlingen probeert door te geven. Zijn stuk vind je hier (€). Wie een abonnement heeft op De Correspondent, kan het stuk binnenkort ook daar lezen.

Visser schrijft over een Nederlandse klas, drie jaar geleden toonde Paul De Loore in Ons Erfdeel hoe de lessen literatuur in Vlaanderen verlopen. Zijn stuk staat hier (pdf).

Ook in 2004 ging het in Ons Erfdeel over boeken in de klas. J.A. Dautzenberg nam de canon onder de loep. Volgens hem is dat geen elitaire lijst die de weerzin voor literatuur voedt, maar iets waar leerlingen net recht op hebben. De canon is een kwestie van sociale rechtvaardigheid, schreef hij in een beschouwing die je hier vindt.

Dautzenberg richtte zijn pijlen ook op de “terreur van het leesdossier”. Daarin doet een leerling verslag van de boeken die hij moet lezen, waarbij het vooral gaat om zijn persoonlijke gevoelens bij het werk en niet om de literaire en culturele waarde van een boek. Zo verliest het vak letterkunde elke status. Dat schoot Wam de Moor in het verkeerde keelgat en hij reageerde met een stuk waarin hij betoogt dat “leerlinggericht literatuuronderwijs later meer lezers oplevert dan cultuurgericht literatuuronderwijs”. Lees zijn repliek hier.

Over de canon gesproken: vorig jaar presenteerden de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) en het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) hun “Dynamische canon van de Nederlandstalige literatuur vanuit Vlaams perspectief”. In Ons Erfdeel verscheen daarover een uitgebreid essay van Laurens Ham, dat je hier (€) vindt. Ham schreef voor de blog van Ons Erfdeel ook een recensie van De Leeslijst, een boek dat vorig jaar verscheen bij Vantilt. En op diezelfde blog stond ook dit overzicht van canonieke initiatieven.

Ter lering en vermaak!

(beeld © Jan De Maesschalck)

Blijf op de hoogte

Abonneer je op de RSS-feed