Boegbeeld van Het Nationale Theater. Over acteur Mark Rietman

(Jos Nijhof) ONS ERFDEEL – 2017, NR 4, PP. 108-110

Sinds de economische crisis zijn in diverse sectoren tijdelijke contracten in de plaats gekomen van vaste banen, en dat geldt evenzeer voor betrekkingen in de podiumkunsten. Zo vertoont het aantal acteurs in vaste dienst bij de toneelgezelschappen een gestaag dalende lijn. In Nederland zijn er momenteel nog maar vier (stads)ensembles met vaste acteurs: Toneelgroep Amsterdam, het Noord Nederlands Toneel (Groningen), Toneelgroep Maastricht en het Nationale Theater (Den Haag). Bij het Haagse ensemble verdienen negentien toneelspelers hun dagelijkse boterham. Bekende namen zijn Anniek Pheifer, Hannah Hoekstra en Mark Rietman (1960). De laatste staat sinds 2011 onder contract bij het gezelschap en mag zich inmiddels misschien wel de meest iconische vertegenwoordiger ervan noemen.

Kenmerkend voor Rietmans status is, dat hij met zijn solo Een helse komedie aan het eind van het seizoen 2016-2017 de transitie mocht markeren van het Nationale Toneel naar het Nationale Theater – de naam van het ensemble dat ontstond door het samengaan van het de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel, NTJong en Theater aan het Spui. Een fusie van gezelschap(pen) en theaterlocatie(s), zoals we die in Nederland, mede op basis van succesvolle buitenlandse voorbeelden, steeds vaker aantreffen.

Wat maakt Mark Rietman zo goed en zo bijzonder dat hij het boegbeeld is van een gezelschap dat aan de top staat van het Nederlandse toneelbestel?

zoek opnieuw

Prijs (indien u een artikel uit ons archief bestelt, ontvangt u een pdf): € 3.00

leg in winkelmandje